Se herunder hvad vores kolleger i skolerne siger om os

    Vi har et unikt samspil mellem skole, forældre og børn. Dette samspil danner hele fundamentet for Time2learns læringskoncepter, metoder og produkter. Lærere, forældre og børn samarbejder om at skabe produkter, hvor man lærer det rigtige, hvor det er let at gå til, og hvor det er så sjovt som muligt.

    Hvad var Time2learn’s rolle i ‘Xinxin og de fortabte indvandrere’?

    Som I måske har set i den første udsendelse i serierækken ‘Xinxin og de fortabte indvandrere’, så var alle børnene langt bagud i læsning, skrivning og matematik. Se eller gense program her

    Vi vil løbende i den næste måneds tid give nogle af de opgaver og ideer videre, som vi arbejdede med i løbet af den måned, som vi havde sammen med familierne.

    XINXIN_EKSAMEN_002

    Inden testdagen og inden vi mødte børn og forældre

    • Vi så videoer af børnenes læsning og så billeder af deres skoleopgaver/hæfter. Herudfra kunne vi klargøre de rigtige tests og udarbejde de generelle lektieprogrammer til den første uges lektier.
    • Den første uge havde vi lavet generelle lektieprogrammer, der havde det formål, at vi skulle finde ud af præcist, hvad hvert barn allerede kunne, og hvor der begyndte at være udfordringer.

    1. Uge:

    • Først udarbejdede vi en ‘lær at læse manual’ med masser af billeder til forældrene. Her blev de lege, spil og ‘slaveopgaver’, – som vi vidste, der skulle bruges mange gange – vist og beskrevet. Fx Hvad er en hentediktat? Hvordan øver man de 120 ord? Hvilke lyde har ‘d’? Hvad er en læsefinger?
    • Så lavede vi individuelle dagsprogrammer til hvert barn i både dansk og matematik. Her stod hvilke opgaver, der skulle arbejdes med og en vejledning i, hvordan det skulle gøres. Én time til hvert fag.  eksempel på lektieprogram 
    • Så knoklede familierne løs:-). Forældrene var meget frustrerede først på ugen og syntes det var uoverskueligt og svært, men gennem vejledning pr. telefon og gentagelser af opgaver arbejdede de sig til, at det blev lettere – og oplevede at det ‘gav pote’.

    Kh Pernille B

     

    Se Time2learn på DR 1

    dr_program_2014

    Time2learn er lektiehjælpsfirma i de kommende udsendelser Xinxin og de fortabte indvandrere. I en måned knoklede familierne løs efter Time2learns lektieprogram, der var udarbejdet specifikt til hvert enkelt barns faglige niveau i matematik og dansk – og selvfølgelig med udgangspunkt i at lære på mange forskellige måder.

    Time2learn valgte forskellige metoder og opgaver til hvert barn og vejledte forældrene i, hvordan der skulle arbejdes hver dag i 2 timer. Og arbejdet – det blev der! Både børn, forældre og Time2learns lærere knoklede løs for at overbevise sig selv og andre om, at det nytter at gøre en indsats.

    Udsendelserne er blevet til i samarbejde med den kinesiske coach Xinxin, som Time2learn også samarbejdede med i de tidligere udsendelser Sådan opdrager du en vinder og Tigermor og lektiekuren. Det har endnu engang været et spændende og lærerigt samarbejde at mikse danske indlæringsmetoder med kinesisk arbejdsmoral. Xinxin ser meget anderledes på forældrerollen i skolen, end vi er vant til. Læs evt. hendes bog ”Hvorfor er kinesiske forældre så mærkelige?”.

    DR1 onsdag den 27. aug. kl. 21.00
    I første udsendelse sendes alle børnene til eksamen – med meget dårlige resultater. Der er langt igen før børnene kommer på alderssvarende niveau.

    DR1 onsdag den 3. sep. kl. 21.00
    I anden udsendelse følger vi pigen Rawan (3.kl.), drengen Sami (5.kl.) og deres mor, Bassima – enlig mor til syv fra Gellerup.

    DR1 onsdag den 10. sep. kl. 21.00
    I tredje udsendelse følger vi drengen Samin (4.kl.), der er bagud i matematik og mangler selvtillid.

    DR1 onsdag den 17. sep. kl. 21.00
    I fjerde og sidste udsendelse følger vi drengene Younes og Hamza fra Amager. De er begge langt bagud i både dansk og matematik.

    Følg med her på bloggen, hvor vi uddyber, hvordan vi underviste børn og vejledte forældre. 

    Kh Pernille B

    Anmeldelse: Jeg er meget begejstret!!

    BilledeBørnehaveklasseforeningen anmelder vores ‘Læseguld’. Læs hele anmeldelsen her

    Læseguld er et helt fantastisk godt og gennemarbejdet materiale, som kan bruges til såvel bogstav- og læsetræning som til sprogstimulering.  Der er materialer til massevis af timer, og jeg er ikke i tvivl om, at eleverne vil finde det sjovt samtidig med at de får konsolideret deres læsefærdigheder og sproglige kundskaber.

    Jeg vil antage, at Læseguld i de fleste klasser vil kunne bruges

    –        i det sidste halvår af børnehaveklassen – i samarbejde med en voksen

    –        i 1. klasse – selvstændigt og i grupper

    –        I støtteundervisningen

    Jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang med at bruge Læseguld sammen med mine elever.

    Jeg er meget begejstret!!

    Rigtig god fornøjelse

    Lene Krogh Larsen

    November 2013

    Det kan vi da kun være stolte af:-)

    Læs hele anmeldelsen her

    Kh Pernille B

    Lokalavisen / Kølø Vig 23.12.2013

    Skærmbillede 2013-12-27 kl. 00.31.29

    Se seneste presseindslag:-) Tryk her

    Vi holder også kurser for skoler og institutioner

    Billede 4BilledeDSCN8903 DSCN8891Hvordan involverer vi forældre i lektielæsning?

    Hvordan gør vi svært og kedeligt træningsarbejde sjovere?

    Hvordan bruger vi kroppen til indlæring?

    Hvad er vigtigt i læseindlæring?

    Hvordan arbejder vi ude med børnene?

    Vi holder efterhånden mange kurser for lærere og pædagoger – både i vores Læringshave og rundt omkring i landet. Vi vil meget gerne øse ud af vores erfaringer, sådan så mange flere børn og unge får glæde af det, vi har lært gennem alle vores elever i Time2learn og ikke mindst alle deres forældre. Vi sætter en ære i at det er meget praktisk orienterede kurser, som kan bruges direkte i lærernes og pædagogernes hverdag sammen med børnene.

    Her er respons fra et par kurser:

    Hanne Nissen Sabalic
    Konsulent, PPR 
Syddjurs

    “Spændende og inspirerende besøg hos Time2learn i Hornslet

    Læsevejledere og specialkoordinatorer fra skolerne i Syddjurs Kommune besøgte torsdag den 14. november 2013 Time2Learn i Hornslet. Et spændende arrangement, som både gav et fagligt blik på dansk- og matematikfaglige materialer, inspiration til læse- og staveundervisningen og et blik på det forpligtende forældresamarbejde. Efter at Pernille Brinch havde demonstreret, fremvist og formidlet med smittende engagement, var der rundtur i læringsstilshaven, som omgiver Time2Learns lokaler i Hornslet.

    Efterfølgende var der mange positive tilkendegivelser og forslag om at gentage et sådant arrangementet evt. målrettet lærere fra fx indskolingen eller mellemtrinnet.”

    Dorthe Grøndahl
    Pædagog i Børnehaven Grævlingehulen i Hammel

    Tak for et rigtig godt kursus, det var lige det, vi gerne ville høre noget om, og fedt at se en så engageret lærer 😉 så man kan da kun anbefale jer til alle andre.

    Efter at have været på kursus ved Time2learn har vi fået mange flere gode ideer til, hvordan vi får børnene i børnehaven gjort bedre skoleklar.

    Det bedste ved kurset var, at der var rigtig mange håndgribelige ideer, som man kunne tage med hjem og lave i institutionen f.eks. var vi ude at se deres “skolehave”, hvor vi hurtigt kunne se, at vi skulle hjem og male løs på vores fliser med tal og bogstaver og have lavet nogle vægge med tavlelak. Der var også helt almindelige “tallege”, som børnene kunne hjælpe med at få lavet og sat i gang på legepladsen.

    Vi blev godt fyldt op med meget viden og nyttig information, som helt klart skal afprøves i vores storbørnsgruppe, så jeg kan kun anbefale at andre børnehaver besøger time2learn og får fornyet deres ideer til storbørnsgruppen.

     

    Læseguld-anmeldelse fra appnyt.dk

    Vi er så stolte af denne anmeldelse:-)

    http://appnyt.dk/app-test/naar-laesning-bliver-til-laeseguld

    Uddrag fra anmeldelsen på AppNyt:

    Fokus på læsetræning

    Når man skal lære at læse, er det vigtigt, at man kan sammensætte bogstavernes lyde til rigtige ord. Lige nøjagtig denne proces har Time2learn ramt med deres nye apps. De er meget effektive og målrettede i at lære børnene dette. Andre apps kan godt blive forvirrende og overfladiske, fordi de gerne vil lære børnene mange ting på en gang – samtidig med at det er sjovt. I disse apps har man valgt at fokusere på en ting og gøre det godt. Helt uden distraherende underholdning og forvirrende elementer.

    Stor anbefaling

    Jeg vil til hver en tid anbefale disse app’s – både privat og i skoleregi. Hvis dit barn først lige er begyndt at snuse til bogstavernes verden, vil jeg også anbefale Time2learns første app – knæk læsekoden – som i sværhedsgrad ligger lidt før disse app’s.

    Photo 24-10-13 14.48.29

    http://appnyt.dk/app-test/naar-laesning-bliver-til-laeseguld

    Kh Pernille

    Træn læsehastighed med 360 ords-app

    360 ord -4

    360 ord er endelig blevet til noget!!!!

    Målgruppe: 7- 14 år

    Hvorfor lære de 360 ord?
    I en vilkårlig dansk tekst udgør de 360 ord, der bruges hyppigst – hele 70-75% af teksten. (De 120 mest brugte ord er den første del af appen).

    Når vi lærer at genkende disse ord som ordbilleder, bliver læsning og skrivning langt lettere. Læsehastigheden vil blive hurtigere, og det øger forståelsen.

    Mange af de 360 ord er indholdstomme og staves ikke, som de lyder. Derfor er de svære at læse og stave. Det en kæmpe hjælp at kunne disse ord som ordbilleder, og det er det, denne app træner.

    Hvordan er ordene valgt ud?
    Det danske sprog er ordrigt – langt over 1 million ord. De 360 ord i denne app er både valgt ud efter deres hyppighed, og efter hvor relevante de er i tekster for børn og unge. Os dansklærere i Time2learn har brugt vores mangeårige erfaring til at afgøre hvilke ord, der gang på gang volder problemer at læse og stave. De ord er med i appen.

    Opbygning og struktur
    De 360 ord er opdelt i 6 niveauer. Man vælger selv, om man vil træne ordene stille og roligt i træningsdelen eller spille på tid i spilledelen.

    Træningsdel:
    I træningsdelen lærer man seks ord ad gangen. De seks ord bliver først læst op og vist på skærmen enkeltvis. Herefter står alle seks ord på skærmen og ét læses op. Ordet skal man genkende blandt de seks. Så bytter de seks ord plads og et nyt læses op.

    Spilledel:
    Spilledelen er delt op i de samme seks niveauer. Her kommer de 60 ord fra hvert niveau i vilkårlig rækkefølge. Banerne er på tid. Det gælder om at læse hurtigt, og jo hurtigere man er, jo flere point scorer man.

    Med jævne mellemrum dukker to ekstrabaner op: En bonusbane og en hadebane. Spilleren vælger ikke selv hvilken bane, der skal spilles. I begge baner har spilleren travlt, da tiden er kort. I bonusbanerne tjener man lettere ekstra point. I hadebanerne ligner flere af ordene hinanden og ikke blot ét, men to ord høres og skal vælges i den rigtige rækkefølge.

    6 niveauer

    360 ord -5-1Niveau 1 + 2:
    De første to niveauer indeholder de 120 mest brugte ord. Allerede i den første læsning er de meget vigtige at kunne. Kan man læse dem, får man ca. 50 % af teksten ’forærende”. Så kan man bruge sine kræfter på at afkode de andre ord. Eksempler på ord: og, ikke, men, jeg

    Niveau 3 + 4 + 5:
    De næste tre niveauer indeholder de næste 180 ord, der ofte optræder i tekster. Mange af dem er  lidt længere og sværere. Eksempler på ord: hendes, endnu, mellem, sidste, alligevel

    Niveau 6:
    Indeholder almindelige ord, der ofte er svære at stave. Ordene kan fx have stumme bogstaver, lange endelser, vokalforvekslinger. Mange af ordene ligner hinanden og man forveksler dem tit. Eksempler på ord interesse/interessant, tilsyneladende, selvfølgelig, simpelthen.

    Hent på App store: https://itunes.apple.com/gb/app/360-ord/id731810847?mt=8&ign-mpt=uo%3D2

    Hent på Google play: https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.minitutor.ord360

     

    Seriøs læseapp – Læseguld 2

    Photo 24-10-13 14.48.29Photo 24-10-13 14-1.51.40

    Photo 24-10-13 14.54.12 Photo 24-10-13 14.54.18

    Så er Læseguld 2 klar.

    Denne læseapp henvender sig til dem, der er på 2. – 4. kl. niveau i læsning. Det er en fortsættelse af Læseguld-appen bare sværere og med mange flere ord.

    Vores apps er, som vi før har skrevet, ikke underholdningsapps, men seriøse læseapps. De er gode til at være en backup eller supplement til den daglige læsetræning. Apps er lette at gå til, mange kan godt lide at spille og øve sig via en skærm, og man kan “overstå” læsetræningen på en 10-15 min. de dage, man har travlt.

    Det betyder ikke, at de kan gå i stedet for læsebøger, fysiske læselege (fx på vores tæpper) og læsespil( fx Læseguld-spillet). Der er stadig brug for at lære med kroppen, at lege med læsning og motivation via fælleskab  og hjælp til læsningen.

    Del meget gerne med venner, så flest muligt får kendskab til denne mulighed for læsehjælp.

    Vær opmærksom på at der er mange læringsapps i læsning, der ikke er udviklet af uddannede lærere med speciale i læsning. Det betyder at nogle apps lærer børn dårlige læsevaner, som deres lærere så bagefter skal aflære. Spørg jeres egne børns lærere til råds. De kan se, hvad der er i orden, og hvad der ikke er.

    Se mere, eller hent appen via nedenstående:

    Android version kan hentes via Google Play her: https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.minitutor.forstavelse2&hl=da

    Hent læseguldet 2 til iPhone/ iPad her:
    https://itunes.apple.com/dk/app/l-seguld-2/id715507747?mt=8

    Mange læsehilsner fra

    Pernille B

     

    Læseguld app

    IMG_0066

    Jubiiii, nu er den nye Læseguld-app klar til iPhone/iPod Touch/iPad og til Android Market.

    Det gælder om at sætte lyde sammen til ord. Hjælp alkymisten med at lave Læseguld ved at sætte lyde sammen til rigtige ord.

    Denne læseapp er udelukkende til rå, effektiv læse- og stavetræning og indeholder ikke distraherende underholdning. Det er vigtigt, da det kræver meget koncentration at lære og at automatisere lydmetoden i læsning.

    Denne del af læseindlæringen er det vigtigste trin i læseprocessen for at knække læsekoden, – og det skal trænes meget. Der skal gives god tid til at lytte og smage på lydene og derudfra høre, om det er noget, der giver mening eller ej. Det er en god idé også selv at sige lydene højt og lade lydene ’læse’ ordet.

    Vi anbefaler at træne med denne app 10 min. om dagen.

    Læseguld-appen er lige niveauet sværere end vores app Knæk læsekoden

    Kh Pernille B

    IMG_0079

    Gratis Læseguld-app på vej

    Her indtaler Zineth bogstavlyde og endelser som i appen skal sættes sammen til ord.

    De benhårde lydmænd kontrollerer, at alt bliver tydeligt og klart optaget:-)

     

    Vi har travlt her i ferien med at færdiggøre vores læseapp, der hører til Læseguld. Den første del bliver gratis for alle:-). Den udkommer i september … hvis alt går vel!

    Det går ud på at sætte lyde rigtigt sammen og lave guld! Hjælp alkymisten med at lave Læseguld ved at sætte lyde sammen til rigtige ord.

    Appen træner både læsning og stavning og er målrettet børn ml. 5- 13 år.

    Denne App hører til det konkrete Læseguld-spil, der er skabt i samarbejde ml. Ministeriet for børn og undervisning, Dansklærerforeningen og Time2learn. 

    Kh Pernille Brinch

    Sommerbrev fra Silkeborg-afdelingen

    Her kan også leges med + og - og længdemål

    I år har eleverne i Silkeborg og deres forældre spurgt efter gode og lærerige ”lege” i ferien.

    Katrine (12 år) vil gerne være bedre til geometri, derfor har hendes forældre købt geometritæppet, og det ligger nu hjemme på stuegulvet og bliver brugt flittigt hver dag.

    Katrine træner figurernes form og formler i bevægelse. Læs om spillereglerne på vores hjemmeside.

    Mads (11 år) træner sin fantasi og har købt fantasytæppet. På tæppet findes masser af genretræk fra fantasy-genren. Her træner Mads bl.a. mundtligheden, for derefter at skrive en fantasyhistorie.

    Viktor (10 år) har brug for mere træning i navneordenes bøjning, derfor træner han sammen med sin søster, fordi de begge to godt kan lide at have det sjovt samtidig med at de lærer noget. Tæppet med dyrene og navneordene  er både farverigt og lærerigt for begge børnene.

    Jakob (9 år) har brug for at træne de 120 ord. Hver dag trækker Jakob et eller flere ord i bunken af 120 ord og skal finde dem på 120-ordstæppet. Derefter løber han op af stigen og ned af stigen, mens han siger ordene. Der er 5 sværhedsgrader og stigerne bliver sværere og sværere at bestige på tæppet.

    Der er ingen tvivl om, at daglig træning på det ”man” ønsker at blive god til, det hjælper.

    Rigtig god læringslyst fra

    Gitte

    Time2learn Silkeborg