Se herunder hvad vores kolleger i skolerne siger om os

    Vi har et unikt samspil mellem skole, forældre og børn. Dette samspil danner hele fundamentet for Time2learns læringskoncepter, metoder og produkter. Lærere, forældre og børn samarbejder om at skabe produkter, hvor man lærer det rigtige, hvor det er let at gå til, og hvor det er så sjovt som muligt.

    “Men det er ok, at noget er kedeligt!”

    Hvordan hjælper man forældre, der ikke selv kan læse?

    Fortsat fra blogindlæg i onsdags

    shoppen

    Nu da Time2learns materialer var installeret i studieværelset – viste det  næste problem sig: Mor-Bassima kunne ikke selv læse instruktionerne i undervisningsprogrammet. Derfor blev en lærer fra Time2learn fast sat på familien om formiddagen, og var derude i hjemmet flere gange om ugen. Mor-Bassima blev ”opdraget / udlært” til at være professionel lektie-hjælper.

    Hun blev løbende vist samtlige øvelser – sat ind i de specialtilrettelagte undervisningsplaner for de to børn: Rawan-pigen 3.kl. og Sami-drengen 5.kl.

    Mor-Bassima kunne  ikke selv læse træningsprogrammet, så det blev lavet om til et ”skema med ikoner”. Øvelser til hvert ikon blev løbende grundigt gennemgået, således at mor-Bassima kunne være ’tov-holder’ for børnene og sørge for, at de trænede det rigtige i den rigtige rækkefølge, – og at de ikke gav op.

     

    Samtidig skulle mor-Bassima holde styr på resten af den store familie:-)

    Se mere i morgen.

    Se udsendelsen her

    Opbyg større ordforråd hos 2-sprogede på en sjov måde.

    Børnene i tv-udsendelserne kendte ikke helt almindelige ord. En kom i tvivl om ordet skulder betegnede skulder eller albue. Alle kendte ordene mund, næse, øjne og vidste præcist, hvad det var. De kendte også ordene hage, kind og pande, men kunne blive i tvivl om, hvad der var hvad.

    En del tosprogede har et for lille ordforråd på dansk. Når man arbejder med ordforråd, er det vigtigt at ordene ses i en sammenhæng. Vi brugte vores fantasytæppe som fundament i tilegnelsen af ord. Tæppet blev det fælles udgangspunkt, – hvori ordene fik mening. Tæpper er super til børn, fordi der arbejdes sprogligt samtidig med, at man er aktiv og i bevægelse.

    Vi bygger et ordforråd op ved hjælp af tæppet og bruger det bagefter i læseindlæringen og skrivning af tekster.

    1. Først læste vi eller forældrene sætninger højt fx ‘Kvinden puster og vinden suser. Hun er blå.’ Så skulle børnene vise, at de forstod, hvad der blev læst højt og skulle placere kortet på den blå kvinde, der er af billedet på tæppet. De tjekkede på billedsiden, om det var rigtigt. Her snakkede vi om hvad puste betyder, og hvad det vil sige at vinden suser.
    2. Næste skridt var, at børnene selv skulle bruge alle de ord, de nu havde styr på hvad betød. Både til læsning og til at skrive sætninger. (Senere digtning og skrivning af historier.)

    Sætningerne var først lydrette ord og meget almindelige ord (de 120 ord), dernæst arbejdede vi med stumme bogstaver, andre ikke lydrette ord og ualmindelige vendinger. ‘Smeden slår et sværd’.

    Resultaterne kom hurtigt, og børnene fik hurtigt styr på mange almindelige navneord, udsagnsord og tillægsord. Desuden lærte de at nuancere sproget med ikke helt så almindelige ord, fx ‘suser‘.

    HUSK at se udsendelsen i aften Xinxin og de fortabte indvandrere.

    Se udsendelsen fra den 27. august her 

    De fortabte indvandrere – er IKKE fortabte

    Da vi først mødte de tre par indvandrerforældre, var det tydeligt, at de ikke vidste, hvordan de skulle gribe børnenes skolegang an. Men fundamentet for, at børnene kan klare sig godt i livet, var tydeligt hos dem alle i form af trygge kærlige hjem.

    Vi oplevede ikke, at det var fortabte mennesker vi mødte,-  men forældre, der søgte viden om og guidning til, hvordan de bedst kunne støtte deres børn i skolen. De næste tre onsdage kan man på DR 1 se resultaterne af disse tre arbejdsomme familiers anstrengelser. Det er ikke alt, der bliver vist i fjernsynet, men følg med her på bloggen og få indblik i seje kampe, og ideer til, hvordan man selv kan tage fat.

    DSCF1902

    På onsdag følger vi Mor-Bassimas kamp for, at hendes børn skal blive dygtigere. Denne stærke palæstinensiske kvinde og enlige mor til 7 børn, har en vilje større end de flestes – måske fordi hun på egen krop ved, hvordan det er at leve i dagens Danmark uden at kunne læse og skrive!

    Hun meldte sig til programmet, da det var gået op for hende kort forinden, at hendes søn Sami i 5. klasse ikke kunne læse. Vi konstaterede, at han ikke blot var lidt bagefter – han var mange år bagud og kunne knapt nok læse en 1.klasses bog.

    Vi havde 30 dage til at vise mor Bassima og børnene, hvad og hvordan de kunne træne læsning, skrivning og matematik.

    Mor-Bassima gjorde det til et projekt for HELE familien. Da vi havde sagt, at det var vigtigt, at børnene havde et fast sted at  lave lektier – en base, hvor alle  materialer var tilgængelige, ja så blev storesøsters værelse inddraget til studieværelse. Dér rykkede Time2learns materialer så ind med læringstæpper, Læseguldvore apps, plancher, undervisningsmapper og skemaer etc. For NU skulle der arbejdes målrettet og intenst – og arbejdsvaner skulle tilføres!

    Følg Bassimas kamp sammen med sine børn på onsdag kl. 21 på DR. De er seje!

    Kh Pernille

    Fantasi og historiedigtning

    XINXIN_LEKTIER_007

    Så I Samin i ‘Xinxin og de fortabte indvandrere’? Samin havde først og fremmest brug for at skrive flere og længere tekster i dansk. Det var i starten svært at finde på – og troen på at skrive tekster, var heller ikke for god. Det er meget vigtigt, at vores unger træner at skrive tekster, så de bliver sikre i at udtrykke sig på skrift.

    Samin fik hjælp via vores fantasy-tæppe. Først trak han 3 kort  -et navneord, et udsagnsord og et tillægsord. Disse ord skulle bruges i den historie, som Samin digtede. Samin lagde sig på tæppet og digtede løs i en 2-3 minutter. Han optog historien på sin mobil og kunne herefter skrive historien ned i sit hæfte. Vupti havde han en lille fin historie, som vi kunne arbejde videre med og forfine.

    Man kan også vælge at lege ‘flaskehalsen peger på’ på tæppet og lade flasken pege på det der skal indgå i historien. Se her hvordan man kan bruge tæppet.

    Det virker som regel lettere for børnene, når de får nogle rammer; noget bestemt der skal bruges/indgå i historier (fx det flasken peger på), fremfor at få “frit slag på alle hylder.” Det kan virke alt for stort og uoverskueligt, hvis man kan vælge alt at digte om.

    Kh Pernille

    Hvad var Time2learn’s rolle i ‘Xinxin og de fortabte indvandrere’?

    Som I måske har set i den første udsendelse i serierækken ‘Xinxin og de fortabte indvandrere’, så var alle børnene langt bagud i læsning, skrivning og matematik. Se eller gense program her

    Vi vil løbende i den næste måneds tid give nogle af de opgaver og ideer videre, som vi arbejdede med i løbet af den måned, som vi havde sammen med familierne.

    XINXIN_EKSAMEN_002

    Inden testdagen og inden vi mødte børn og forældre

    • Vi så videoer af børnenes læsning og så billeder af deres skoleopgaver/hæfter. Herudfra kunne vi klargøre de rigtige tests og udarbejde de generelle lektieprogrammer til den første uges lektier.
    • Den første uge havde vi lavet generelle lektieprogrammer, der havde det formål, at vi skulle finde ud af præcist, hvad hvert barn allerede kunne, og hvor der begyndte at være udfordringer.

    1. Uge:

    • Først udarbejdede vi en ‘lær at læse manual’ med masser af billeder til forældrene. Her blev de lege, spil og ‘slaveopgaver’, – som vi vidste, der skulle bruges mange gange – vist og beskrevet. Fx Hvad er en hentediktat? Hvordan øver man de 120 ord? Hvilke lyde har ‘d’? Hvad er en læsefinger?
    • Så lavede vi individuelle dagsprogrammer til hvert barn i både dansk og matematik. Her stod hvilke opgaver, der skulle arbejdes med og en vejledning i, hvordan det skulle gøres. Én time til hvert fag.  eksempel på lektieprogram 
    • Så knoklede familierne løs:-). Forældrene var meget frustrerede først på ugen og syntes det var uoverskueligt og svært, men gennem vejledning pr. telefon og gentagelser af opgaver arbejdede de sig til, at det blev lettere – og oplevede at det ‘gav pote’.

    Kh Pernille B

     

    Se Time2learn på DR 1

    dr_program_2014

    Time2learn er lektiehjælpsfirma i de kommende udsendelser Xinxin og de fortabte indvandrere. I en måned knoklede familierne løs efter Time2learns lektieprogram, der var udarbejdet specifikt til hvert enkelt barns faglige niveau i matematik og dansk – og selvfølgelig med udgangspunkt i at lære på mange forskellige måder.

    Time2learn valgte forskellige metoder og opgaver til hvert barn og vejledte forældrene i, hvordan der skulle arbejdes hver dag i 2 timer. Og arbejdet – det blev der! Både børn, forældre og Time2learns lærere knoklede løs for at overbevise sig selv og andre om, at det nytter at gøre en indsats.

    Udsendelserne er blevet til i samarbejde med den kinesiske coach Xinxin, som Time2learn også samarbejdede med i de tidligere udsendelser Sådan opdrager du en vinder og Tigermor og lektiekuren. Det har endnu engang været et spændende og lærerigt samarbejde at mikse danske indlæringsmetoder med kinesisk arbejdsmoral. Xinxin ser meget anderledes på forældrerollen i skolen, end vi er vant til. Læs evt. hendes bog ”Hvorfor er kinesiske forældre så mærkelige?”.

    DR1 onsdag den 27. aug. kl. 21.00
    I første udsendelse sendes alle børnene til eksamen – med meget dårlige resultater. Der er langt igen før børnene kommer på alderssvarende niveau.

    DR1 onsdag den 3. sep. kl. 21.00
    I anden udsendelse følger vi pigen Rawan (3.kl.), drengen Sami (5.kl.) og deres mor, Bassima – enlig mor til syv fra Gellerup.

    DR1 onsdag den 10. sep. kl. 21.00
    I tredje udsendelse følger vi drengen Samin (4.kl.), der er bagud i matematik og mangler selvtillid.

    DR1 onsdag den 17. sep. kl. 21.00
    I fjerde og sidste udsendelse følger vi drengene Younes og Hamza fra Amager. De er begge langt bagud i både dansk og matematik.

    Følg med her på bloggen, hvor vi uddyber, hvordan vi underviste børn og vejledte forældre. 

    Kh Pernille B

    Anmeldelse: Jeg er meget begejstret!!

    BilledeBørnehaveklasseforeningen anmelder vores ‘Læseguld’. Læs hele anmeldelsen her

    Læseguld er et helt fantastisk godt og gennemarbejdet materiale, som kan bruges til såvel bogstav- og læsetræning som til sprogstimulering.  Der er materialer til massevis af timer, og jeg er ikke i tvivl om, at eleverne vil finde det sjovt samtidig med at de får konsolideret deres læsefærdigheder og sproglige kundskaber.

    Jeg vil antage, at Læseguld i de fleste klasser vil kunne bruges

    –        i det sidste halvår af børnehaveklassen – i samarbejde med en voksen

    –        i 1. klasse – selvstændigt og i grupper

    –        I støtteundervisningen

    Jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang med at bruge Læseguld sammen med mine elever.

    Jeg er meget begejstret!!

    Rigtig god fornøjelse

    Lene Krogh Larsen

    November 2013

    Det kan vi da kun være stolte af:-)

    Læs hele anmeldelsen her

    Kh Pernille B

    Lokalavisen / Kølø Vig 23.12.2013

    Skærmbillede 2013-12-27 kl. 00.31.29

    Se seneste presseindslag:-) Tryk her

    Vi holder også kurser for skoler og institutioner

    Billede 4BilledeDSCN8903 DSCN8891Hvordan involverer vi forældre i lektielæsning?

    Hvordan gør vi svært og kedeligt træningsarbejde sjovere?

    Hvordan bruger vi kroppen til indlæring?

    Hvad er vigtigt i læseindlæring?

    Hvordan arbejder vi ude med børnene?

    Vi holder efterhånden mange kurser for lærere og pædagoger – både i vores Læringshave og rundt omkring i landet. Vi vil meget gerne øse ud af vores erfaringer, sådan så mange flere børn og unge får glæde af det, vi har lært gennem alle vores elever i Time2learn og ikke mindst alle deres forældre. Vi sætter en ære i at det er meget praktisk orienterede kurser, som kan bruges direkte i lærernes og pædagogernes hverdag sammen med børnene.

    Her er respons fra et par kurser:

    Hanne Nissen Sabalic
    Konsulent, PPR 
Syddjurs

    “Spændende og inspirerende besøg hos Time2learn i Hornslet

    Læsevejledere og specialkoordinatorer fra skolerne i Syddjurs Kommune besøgte torsdag den 14. november 2013 Time2Learn i Hornslet. Et spændende arrangement, som både gav et fagligt blik på dansk- og matematikfaglige materialer, inspiration til læse- og staveundervisningen og et blik på det forpligtende forældresamarbejde. Efter at Pernille Brinch havde demonstreret, fremvist og formidlet med smittende engagement, var der rundtur i læringsstilshaven, som omgiver Time2Learns lokaler i Hornslet.

    Efterfølgende var der mange positive tilkendegivelser og forslag om at gentage et sådant arrangementet evt. målrettet lærere fra fx indskolingen eller mellemtrinnet.”

    Dorthe Grøndahl
    Pædagog i Børnehaven Grævlingehulen i Hammel

    Tak for et rigtig godt kursus, det var lige det, vi gerne ville høre noget om, og fedt at se en så engageret lærer 😉 så man kan da kun anbefale jer til alle andre.

    Efter at have været på kursus ved Time2learn har vi fået mange flere gode ideer til, hvordan vi får børnene i børnehaven gjort bedre skoleklar.

    Det bedste ved kurset var, at der var rigtig mange håndgribelige ideer, som man kunne tage med hjem og lave i institutionen f.eks. var vi ude at se deres “skolehave”, hvor vi hurtigt kunne se, at vi skulle hjem og male løs på vores fliser med tal og bogstaver og have lavet nogle vægge med tavlelak. Der var også helt almindelige “tallege”, som børnene kunne hjælpe med at få lavet og sat i gang på legepladsen.

    Vi blev godt fyldt op med meget viden og nyttig information, som helt klart skal afprøves i vores storbørnsgruppe, så jeg kan kun anbefale at andre børnehaver besøger time2learn og får fornyet deres ideer til storbørnsgruppen.

     

    Læseguld-anmeldelse fra appnyt.dk

    Vi er så stolte af denne anmeldelse:-)

    http://appnyt.dk/app-test/naar-laesning-bliver-til-laeseguld

    Uddrag fra anmeldelsen på AppNyt:

    Fokus på læsetræning

    Når man skal lære at læse, er det vigtigt, at man kan sammensætte bogstavernes lyde til rigtige ord. Lige nøjagtig denne proces har Time2learn ramt med deres nye apps. De er meget effektive og målrettede i at lære børnene dette. Andre apps kan godt blive forvirrende og overfladiske, fordi de gerne vil lære børnene mange ting på en gang – samtidig med at det er sjovt. I disse apps har man valgt at fokusere på en ting og gøre det godt. Helt uden distraherende underholdning og forvirrende elementer.

    Stor anbefaling

    Jeg vil til hver en tid anbefale disse app’s – både privat og i skoleregi. Hvis dit barn først lige er begyndt at snuse til bogstavernes verden, vil jeg også anbefale Time2learns første app – knæk læsekoden – som i sværhedsgrad ligger lidt før disse app’s.

    Photo 24-10-13 14.48.29

    http://appnyt.dk/app-test/naar-laesning-bliver-til-laeseguld

    Kh Pernille

    Træn læsehastighed med 360 ords-app

    360 ord -4

    360 ord er endelig blevet til noget!!!!

    Målgruppe: 7- 14 år

    Hvorfor lære de 360 ord?
    I en vilkårlig dansk tekst udgør de 360 ord, der bruges hyppigst – hele 70-75% af teksten. (De 120 mest brugte ord er den første del af appen).

    Når vi lærer at genkende disse ord som ordbilleder, bliver læsning og skrivning langt lettere. Læsehastigheden vil blive hurtigere, og det øger forståelsen.

    Mange af de 360 ord er indholdstomme og staves ikke, som de lyder. Derfor er de svære at læse og stave. Det en kæmpe hjælp at kunne disse ord som ordbilleder, og det er det, denne app træner.

    Hvordan er ordene valgt ud?
    Det danske sprog er ordrigt – langt over 1 million ord. De 360 ord i denne app er både valgt ud efter deres hyppighed, og efter hvor relevante de er i tekster for børn og unge. Os dansklærere i Time2learn har brugt vores mangeårige erfaring til at afgøre hvilke ord, der gang på gang volder problemer at læse og stave. De ord er med i appen.

    Opbygning og struktur
    De 360 ord er opdelt i 6 niveauer. Man vælger selv, om man vil træne ordene stille og roligt i træningsdelen eller spille på tid i spilledelen.

    Træningsdel:
    I træningsdelen lærer man seks ord ad gangen. De seks ord bliver først læst op og vist på skærmen enkeltvis. Herefter står alle seks ord på skærmen og ét læses op. Ordet skal man genkende blandt de seks. Så bytter de seks ord plads og et nyt læses op.

    Spilledel:
    Spilledelen er delt op i de samme seks niveauer. Her kommer de 60 ord fra hvert niveau i vilkårlig rækkefølge. Banerne er på tid. Det gælder om at læse hurtigt, og jo hurtigere man er, jo flere point scorer man.

    Med jævne mellemrum dukker to ekstrabaner op: En bonusbane og en hadebane. Spilleren vælger ikke selv hvilken bane, der skal spilles. I begge baner har spilleren travlt, da tiden er kort. I bonusbanerne tjener man lettere ekstra point. I hadebanerne ligner flere af ordene hinanden og ikke blot ét, men to ord høres og skal vælges i den rigtige rækkefølge.

    6 niveauer

    360 ord -5-1Niveau 1 + 2:
    De første to niveauer indeholder de 120 mest brugte ord. Allerede i den første læsning er de meget vigtige at kunne. Kan man læse dem, får man ca. 50 % af teksten ’forærende”. Så kan man bruge sine kræfter på at afkode de andre ord. Eksempler på ord: og, ikke, men, jeg

    Niveau 3 + 4 + 5:
    De næste tre niveauer indeholder de næste 180 ord, der ofte optræder i tekster. Mange af dem er  lidt længere og sværere. Eksempler på ord: hendes, endnu, mellem, sidste, alligevel

    Niveau 6:
    Indeholder almindelige ord, der ofte er svære at stave. Ordene kan fx have stumme bogstaver, lange endelser, vokalforvekslinger. Mange af ordene ligner hinanden og man forveksler dem tit. Eksempler på ord interesse/interessant, tilsyneladende, selvfølgelig, simpelthen.

    Hent på App store: https://itunes.apple.com/gb/app/360-ord/id731810847?mt=8&ign-mpt=uo%3D2

    Hent på Google play: https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.minitutor.ord360