Som I måske har set i den første udsendelse i serierækken ‘Xinxin og de fortabte indvandrere’, så var alle børnene langt bagud i læsning, skrivning og matematik. Se eller gense program her

Vi vil løbende i den næste måneds tid give nogle af de opgaver og ideer videre, som vi arbejdede med i løbet af den måned, som vi havde sammen med familierne.

XINXIN_EKSAMEN_002

Inden testdagen og inden vi mødte børn og forældre

  • Vi så videoer af børnenes læsning og så billeder af deres skoleopgaver/hæfter. Herudfra kunne vi klargøre de rigtige tests og udarbejde de generelle lektieprogrammer til den første uges lektier.
  • Den første uge havde vi lavet generelle lektieprogrammer, der havde det formål, at vi skulle finde ud af præcist, hvad hvert barn allerede kunne, og hvor der begyndte at være udfordringer.

1. Uge:

  • Først udarbejdede vi en ‘lær at læse manual’ med masser af billeder til forældrene. Her blev de lege, spil og ‘slaveopgaver’, – som vi vidste, der skulle bruges mange gange – vist og beskrevet. Fx Hvad er en hentediktat? Hvordan øver man de 120 ord? Hvilke lyde har ‘d’? Hvad er en læsefinger?
  • Så lavede vi individuelle dagsprogrammer til hvert barn i både dansk og matematik. Her stod hvilke opgaver, der skulle arbejdes med og en vejledning i, hvordan det skulle gøres. Én time til hvert fag.  eksempel på lektieprogram 
  • Så knoklede familierne løs:-). Forældrene var meget frustrerede først på ugen og syntes det var uoverskueligt og svært, men gennem vejledning pr. telefon og gentagelser af opgaver arbejdede de sig til, at det blev lettere – og oplevede at det ‘gav pote’.

Kh Pernille B