Vores lille Familie Bentzen med børnene Emma Sofie 3. klasse og Mathias 5. klasse, deltog i et DR eksperiment i en måned. Eksperimentet gik ud på, om vi på en måned kunne løfte børnenes faglige niveau, ved at supplere børnenes normale lektier med 2 timers ekstra lektier hver dag. – 1 times dansk og 1 times matematik.

Time2learn blev koblet på og indledningsvis blev der lavet en test af børnenes faglige niveau. Ud fra testresultatet udarbejdede Time2learn et detaljeret lektieprogram, og fremsendt dette sammen med en flyttekasse fuld af rekvisitter til brug i lektielæsningen. – Time2learn havde pga. stor afstand ikke mødt os.

Det var benhårdt at skulle lave så mange lektier, og det ville aldrig have været gennemført, hvis det ”bare” var 2 timer mere af de lektier børnene i forvejen skulle lave.
Time2learn’s program var meget afvekslende mellem opgaveløsning siddende ved pc, stående, lege på specielle gulvtæpper, lege rundt i hus/have, lege/spil på gulvtæpper eller spisebord. Alt sammen noget, der motiverede både børn og forældre til at synes lektierne var sjove og knap så hårde at komme igennem.

Lektieprogrammet blev lavet for en uge af gange, og på baggrund af resultater og tilbagemeldinger udviklede programmet sig. – På et tidspunkt var der tvivl om, at vi havde forstået et danskværktøj 100%, og for at sikre det, udarbejdede Time2learn hurtigt en Youtube-video, hvor de demonstrerede, hvordan vi skulle gøre. – Super dynamisk og effektivt, når nu vi ikke havde mødt hinanden.

Undervejs var lærerne fra Time2learn på besøg i hjemmet for at møde os. På trods af aldrig at have set hinanden før, var der med det samme en stor fortrolighed mellem forældre, lærere og børn.
Time2learns lærere er utrolige varme og dejlige mennesker, og vi som familie følte virkelig, at her var nogle mennesker som oprigtigt ville gøre alt for at forstå børnene og motivere dem bedst muligt til indlæring. Det var skønt og stærk inspirerende at opleve den gejst og entusiasme der driver Time2learn, og resultatet var også markant efter en måneds forløb.
Begge børns faglige niveau i dansk og matematik var løftet, hvad der svarer til 6 måneds indlæring på en måned, men endnu bedre var at børnene er blevet meget stærkere i troen på sig selv og egne færdigheder, og ikke kun i dansk og matematik.

Forløbet var også meget lærerigt for os forældre der fik stort indblik i vores børns faglige udfordringer, og fik samtidig kendskab til en masse værktøjer og opgavesamlinger. Vi fik en stærk tro på, at vi med egen indsats kan gøre en forskel og hjælpe vores til de bedste forudsætninger for en god skolegang.

Med venlig hilsen
Anders, Pernille, Emma og Mathias Bentzen

Familie fra DR udsendelsen ‘Sådan opdrager du en vinder’